Code Corona

نسخه‌ی کامل: ECU مغز متفکر خودروهای انژکتوری
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
 
 

 
دارندگان خودروهای انژکتوری احتمالا نام ECU را شنیده‌اند، در این مقاله می‌خواهیم بیشتر با آن آشنا شده، وظایف و نحوه نگهداری از آن‌را بدانیم...
با قرار گرفتن انژکتور در اتومبیل‌های امروزی قطعات الکترونیکی دیگری نیز با آن‌ در سیستم کنترلی اتومبیل به‌وجود آمدند.
ECU یکی از مهمترین قطعات الکترونیکی است که نقش هدايت و کنترل يک خودروي انژکتوري را بر عهده دارد.
 
به‌دلیل وظیفه مهم این قطعه قصد داریم که بیشتر با آن آشنا شده و با وظایف و چگونگی عملکرد آن و همچنین شرکت‌های معروف سازنده ECU آشنا شویم.
 
ECU
 
ECU مخفف Electronic Control Unit يا واحد کنترل الکترونيک مي باشد
 
 و همان‌طور که مي‌دانيد خودروهاي انژکتوري بدليل عملکرد بهتر و توانايي پاس کردن استانداردهاي آلودگي، بطور کامل در تمام دنيا جايگزين خودروهاي کاربراتوري شده‌اند و مغز اين سيستم ECU مي‌باشد.
 
ECU با توجه به سنسورهايي که به موتور متصل است وضعيت و شرايط خودرو را تحليل کرده و پاسخ‌هاي لازم را به خروجي‌ها که
 
عبارتند از: انژکتورها،و آموزش تعمیرات ای سی یو جرقه زن‌ها و ... اعمال مي‌کند. سنسورهاي کيت‌هاي انژکتوري مختلف هستند که هر چه تعداد آنها بيشتر باشد ECU بهتر مي‌تواند شرايط موتور را درک کند.
 
از جمله سنسورهاي مهم خودروهاي انژکتوري عبارتند از:
 
    سنسور دور يا RPM
 
    سنسور فشار داخل مانيفولد يا MAP
 
    سنسور دريچه گاز يا TPS
 
    سنسور دماي آب يا CTS
 
    سنسور دماي هوا ATS
 
    سنسور اکسيژن يا لاندا
 
    سنسور ضربه
 
 
 
این قطعه یک میکرو کامپیوتر است که به کمک سنسورها و با تعیین شرایط لحظه‌ای موتور به یک سری عمل کننده یا فرمان‌برهای نصب شده بر روی موتور فرمان ده
د تا از این طریق، زمان و مدت پاشش سوخت، زمان جرقه و فراهم‌سازی شرایط مناسب برای ایجاد احتراق را در داخل سیلندرها تامین کند.